Sunday, July 18, 2010

Jawapan Kemusykilan: Meminang Dlm 'Iddah

Secara ringkasnya, dalam al-Quran termaktub secara eksplisit larangan (haram) mengahwini wanita dlm 'iddah cerai atau mati suami. Demikian juga diharamkan meminang...

Apa rahsianya pengharaman itu? Wanita yg dalam tempoh 'iddah pada hakikatnya masih ada ikatan dgn suaminya umpama retak tapi belum pecah...mungkin akan pecah atau boleh jadi kembali molek, inilah yang diharapkan. Seandainya suaminya rujuk dlm tempoh 'iddah maka mereka berdua kembali sebagai suami isteri tanpa perlu aqad nikah, kecuali jika talak 3.
Lagi satu, untuk mengelak keraguan nasab (keturunan). Dalam tempoh tersebut wanita itu boleh memastikan yg rahimnya tidak membawa benih suaminya (tidak hamil.)

Hukum Islam tak sama dg undang-undang perkahwinan sivil

Sementara "dating" pula bila-bila masa pun haram, tak kira sama ada dalam 'iddah, luar 'iddah. Bukankah Nabi dah pesan jika sorang wanita dan sorang lelaki berdua-duaan akan ada yang ke3... SYAITAN. Adalah lebih buruk dan lebih keji jika seorang isteri ber'dating' dgn lelaki lain. Allah lebih murka terhadap lelaki yang berzina dgn isteri jirannya (mafhum dp Hadis, mungkin hadis ini juga mencakupi isteri rakan (kedua-keduanya dikenali) yg sepatutnya lelaki itu menjadi pelindung membantu jiran dan rakannya.

Berikut dilampirkan jawapan dp laman web Pejabat Mufti Terengganu (mufti.islam.gov.my/terengganu/?subid=08&parent=05) bagi soalan yang sama;

Perempuan yang masih di dalam 'iddah bolehkah dipinang ?

Jawapan 20

Perkara ini perlu difahami di dalam dua keadaan :

1) Diharamkan meminang perempuan yang masih berada di dalam 'iddah raj'i (masih di dalam tempoh boleh dirujuk oleh suaminya) samada peminangan itu secara terangan atau kiasan, kerana perempuan tersebut masih dikategorikan sebagai isteri dan suaminya masih berhak untuk merujuknya kembali.
2) Diperbolehkan meminang secara kiasan sahaja (tidak secara terangan) kepada seorang perempuan yang berada di dalam edah kematian suami atau cerai bain (talak tiga atau tidak boleh dirujuk oleh suami melainkan dengan nikah baru).

Allahu a'lam. Berhati-hatilah dlm bergaul. Bijaksanalah dlm menguruskan nafsu dan keinginan naluri supaya tidak dimurkai Allah dan hidup diberkati.

No comments: