Saturday, February 14, 2009

AWAS! MUSAWAH

Saya sempat mengikuti berita pagi 14 Feb. 2009 di TV mengenai perasmian satu seminar wanita yang dikatakan bertaraf 'antarabangsa' iaitu MUSAWAH' (bunyi sedap, bahasa Arab tapi awas...) iaiti 'Global Movement for Equality and Justice in the Muslim Family'. Seminar itu diadakan di sebuah hotel 5 bintang di KL anjuran Sisters in Islam (SIS).

My first impression, itu satu lagi platform baru - mungkin diiktiraf pihak tertentu - yang boleh menimbulkan keraguan terhadap syariat atau hukum-hakam Islam melalui isu atau gagasan yang mereka ketengahkan. Ini juga dilihat oleh sesetengah pihak yang prihatin akan mencabar sarjana Islam/ulama dan institusi tadbiran agama negara/negeri.

Musawah itu dilihat berhasrat mempertikaikan pelbagai prinsip-prinsip Islam khususnya dalam hukum syariah berkaitan wanita dan kekeluargaan yang dipersetujui dan diterima oleh kesepakatan ulamak muktabar. Perjumpaan itu dihadiri oleh beberapa kepala pemikiran Liberal antaranya Muhammad Khalid Masud, iaitu pengerusi Majlis Ideologi Islamik dari Pakistan, Farida Bennani dari Morocco, Sana Benachour (Tunisia), Hussein Muhammad (Indonesia), Ziba Mir-Hosseini (Britain) dan tidak ketinggalan 'jagoan' SIS Malaysia Zainah Anwar.

Satu kenyataan PUMPP menyebutkan kemungkinan perjumpaan/persidangan itu dibiayai dengan dana besar ini berkemungkinan disokong oleh kepentingan Barat dengan tujuan meliberalkan pemikiran orang Islam Malaysia.

Mereka menggunakan pelabagi medium, seminar, pengaruh orang kenamaan, penerbitan dll.

AWAS ! wahai umatku di Tanahair tercinta ini khasnya dan dimana saja...Islam atau lebih tepat lagi umat Islam diserang dari pelabagai penjuru; fizikal, material, pemikiran, budaya dan sebagainya. Ayuh para asatizah dan ilmuan Islam tampillah menangkis serangan mereka dan membetulkan umat ini.

Ya Allah janganlah Dikau palingkan hati-hati kami setelah Dikau beri hidayah kepada kami..." (Al-Quran- Ali 'Imran:8)

No comments: