Sunday, June 22, 2008

QALBUN

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.


Qalbun, Hati, Heart, hepa atau apa-apa lagi yang disebut oleh penutur pelbagai bahasa dunia adalah suatu yang abstrak walaupun punya maksud fizikal. Itulah uniknya HATI.


"Ala wa inna fil-jasadi mudghah... ala wa hiyal-qalb" (Hadith r. Bukhari & Muslim)


HATI; Raja diri, bala tenteranya ialah tangan, kaki, mata, telinga, mulut, kemaluan (maaf) dan ... Memanda Menterinya ialah Akal, penghasutnya ialah Nafsu

HATI; tempat nilaian Allah ke atas amal hamba-hambaNya.

HATI; tempat penyakit ; hepatitis, barah dan ... (doktor lebih arif)

HATI; sarang penyakit yang merosakkan amal dan hubungan manusiawi; riya', hasad, sombong, buruk sangka, `ujub, hubbul-jah (suka kemasyhuran), hubbul-ri'asah (gila kuasa), angau dan ...

Ini namanya Penyakit Hati yang boleh menyebabkan orang lain sakit hati dan tak kurang yang susah hati. Imam al-Ghazali menamakannya sebagai penyakit-penyakit batin. Sesetengah orang kita lain pulak pemahamannya bila disebut penyakit batin.


Suara Hati; kebiasaannya benar, membisikkan kebaikan dan kebenaran tetapi kerap kali diabaikan.

Baik Hati semua orang suka, Busuk Hati hendaklah dijauhi.

Keras Hati sifat kafir dan munafiq yang menolak kebenaran.

Memandang dengan biji mata menilai dengan Mata Hati.

"Jagalah Hati lentera hidup ini".


"Ya muqallibal-qulub thabbit qalbi `ala dinik wa `ala to`atik".


Inilah coretan pertama dan perkongsian sulungku di persada maya sebaik saja terciptanya blog sendiri. Termotivasi dek blog-blog yang aku kunjungi. Nak tulis buku belum cukup "modal", mungkin ruangan maya ini kan membajai benih dan menyuburkan "modal".


Semoga coretan-coretan yang bakal terpampang terbit daripada HATI ditulis seikhlas HATI, moga bisa (dg hidayah Allah) mengetuk HATI, menyiram dan membajai HATI semoga HATIku tidak mati juga mungkin dikongsi oleh pembaca-pembaca yang murah HATI. Kuharap tiada siapa yang terasa HATI. Akan kupujuk HATI ini jika mendapat respon yang menyakitkan HATI agar aku tabah dan cekalkan HATI.



Wallahu waliyut-taufiq

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum
Tahniah dan syabas kpd pakngah&makngah. Saya suka membaca tulisan yang boleh menyentuh hati tetapi agak santai seperti ini.
Macamana kalau saya nak tumpang sekaki menyumbang suara hati saya?

ahmadJB

Anonymous said...

Assalamualaikum
Tahniah dan syabas kpd pakngah&makngah. Saya suka membaca tulisan yang boleh menyentuh hati tetapi agak santai seperti ini.
Macamana kalau saya nak tumpang sekaki menyumbang suara hati saya?

ahmadJB