Thursday, June 26, 2008

Kulit Lain Warna Tapi HATI Sama

Bismillah...

Ungkapan biasa dalam peribahasa Melayu "rambut sama hitam hati lain-lain". Tapi saya nak utarakan suatu yg berbeza susulan apa yang Allah takdirkan berlaku ke atas saya baru-baru ini. Suatu keadaan yang agak cemas tetapi berakhir dengan "happy ending" bahkan sungguh bermakna apabila saya renungi dengan HATI yang bersih tanpa prajudis.

Isnin 23 Jun, kira-kira jam 2.30 ptg "ba'da Zuhr" (selepas solat Zuhur) saya memandu keluar kampus untuk menyerahkan cek kepada seorang peniaga Melayu yang membekal beberapa kipas angin utk surau kampus. Di samping itu dia juga bermurah HATI menyumbangkan tikar getah utk bilik solat. Saya dahulukan pembayaran guna cek peribadi kerana Bendahari surau belum siapkan cek, sedangkan saya dah bagi tahu pembekal tersebut bahawa pembayaran segera, no problem, kerana tak guna LO (local order) ofis. Jadi dia bagi harga spesel (harga cash).

Syahdan, adapun selepas itu, sebaik saja menghampiri kawasan parkir, saya membelok ke kiri ke laluan masuk yang agak curam (bertebing). Saya terlebih belok untuk memberi lebih ruang kepada sebuah kereta Avanza dari arah bertentangan. Tiba-tiba terdengar bunyi ..."gerrrg", bahagian bawah kereta saya tergesel. Saya cuba bergerak ke depan tapi gagal dan tersangkut. Sayapun turun memeriksa, rupa-rupanya tayar kiri tidak terjatuh tebing, tergantung kira-kira 1 kaki. Bahagian bawah kereta tersangkut di bendul jalan. Bendul tu rendah je sebab tu tak perasan semasa melepasinya.
"Sudah..." HATI saya mengeluh. Pandang kiri pandang kanan cuba mencari sesuatu, saya ternampak panel kayu alas barang kilang yang dah lusuh. Saya tarik dan letak di bawah tayar kiri yang tergantung tu. Kemudian cuba bergerak ke depan tapi gagal, rupa-rupanya tayar tak cukup "grip" ke kayu tadi.

Tak lama lepas tu, datang dua orang lelaki (seorang daripadanya seperti India Muslim) menghampiri, menunjukkan simpati, ingin menghulurkan bantuan. Yang menariknya, saudara India Muslim tu berkata "Bang, semalam kereta saya dah kena macam ni kat sinilah". Seorang lagi menambah "Dah banyak orang kena, tak de penghadang, orang tak perasan". Lega sikit rasa HATI, rupa-rupanya kes biasa. Taklah rasa kantoi dan bengang. Tapi masalah belum selesai.

Para simpatisan dan penonton makin ramai. Mungkin sesetengah daripada mereka tengah mencari idea untuk membantu. Ada yang mencadangkan supaya pinjam "jack" daripada kedai servis tayar berdekatan.

Datang lagi beberapa orang yang tertarik dengan insiden itu termasuk seorang pemuda Cina berpakaian agak kemas, berkemeja lengan panjang yang disingsing ke siku. Dia menyapa saya "Sangkut ye?" Sambil memanjangkan lehernya meninjau-ninjau mencari sesuatu.

Kemudian pemuda itu menuju ke seberang jalan, dia terlihat sebatang kayu beluti. Dia mengambil dan menjulang batang kayu itu yang panjangnya kira-kira 5 kaki, lalu diletak di atas panel kayu tadi, betul-betul di bawah tayar. Lepas itu dia menolak-nolak kayu tadi hingga betul-betul rapat ke tayar.

"Encik, cuba jalan ke depan" Dia meminta saya memandu. Saya masuk ke dalam kereta dan menghidupkan enjin. Orang ramai memerhati ke tayar kiri kereta saya. Kedengaran beberapa orang berkata "OK boleh, perlahan-lahan".

Pemuda Cina itu berdiri di sebelah kiri kereta sambil memberi arahan. Sementara saudara India Muslim di depan juga memberi panduan dan isyarat dengan tangan, macam rally Camel Trophy lagaknya. "Bismillah... " Saya menekan pedal dengan cermat dan berhasil menggerakkan kereta perlahan-lahan. Akhirnya dapat keluar daripada situasi sulit itu, alhamdulillah. Tambahan pula kereta saya tidak mengalami sebarang kerosakan.
"Terima kasih, terima kasih" Sambil bersalam dengan mereka yang membantu.
Selepas balik ke rumah sambil bercerita insiden itu kepada Makngah, saya membuat refleksi. HATI saya terasa ada sesuatu yang manis dan bermakna di sebalik insiden "cemas" itu yang dapat diselesaikan dengan iradah Allah dalam tempoh yang singkat, sekitar 15-20 minit. Moral of the story;
i- bangsa Malaysia, tanpa mengira etnik dan warna kulit, mempunyai satu sifat yang sama iaitu baik HATI, sedia menghulurkan bantuan.
ii- Allah melorongkan pertolongan manusia kepada hambaNya yang dalam kesulitam yang mempunyai niat HATI yang baik (menolong orang lain) dan melakukan kerja yang baik.
iii-Berhati-hati ketika memandu sama ada perlahan atau laju.
Pakngah

No comments: