Sunday, April 19, 2009

"Allhumma Ajirna Minan-Nar"

Suatu kepercayaan dalam diri setiap muslim ialah kewujudan syurga dan neraka yang sedia menanti bakal penghuni-penghuninya. Kita semua mempercayainya cuma...sedalam mana keyakinan itu atau seteguh mana kepercayaan itu yang berbeza antara kita. Tapi satu perkara yang lebih utama ialah sejauh mana kepercayaan dan keyakinan itu 'menolak' atau memotivasikan kita mentaati perintah Allah dan RasulNya S.A.W. Sesungguhnya pengetahuan atau ilmu semata-mata tidak bermakna tanpa amal dan penghayatan.

Saya ingin berkongsi beberapa perkhabaran daripada wahyu Ilahi tentang neraka serta keadaan penghuninya.

i- Zaqqum - makanan mereka.
Firman Allah: "Adakah tempat di syurga itu lebih baik ataupun pohon zaqqum. Sesungguhnya Kami jadikannya fitnah (musibah) bagi mereka yang zalim. Sesungguhnya pohon zaqqum itu tumbuh daripada dasar neraka. Mayangnya seperti kepala syaitan (buruk dan menggerunkan). Sesungguhnya mereka pasti memakannya lalu memnuhi perut-perut mereka. Kemudian, sesungguhnya mereka meminum air neraka yang sangat panas". (Surah al-Saffat:62-67)

ii-Cairan tembaga minuman mereka.
"Sesungguhnya Kami sediakan neraka untuk kaum zalim, mereka dikepung oleh gejolak apinya. Jika mereka meminta minuman mereka diberi air (yang teramat panas) seperti cairan tembaga yang menghanguskan muka. Itulah seburuk-buruk minuman dan seburuk-buruk tempat". (Surah al-Kahf:29)

(bersambung...maaf tak sempat)

1 comment:

Ahmad Fuaad, said...

baguih jugak cita tu. tapi lambat sikit nak boleh faham...