Sunday, August 16, 2009

Pemandu Teksi: Satu Renungan

Saya ingin berkongsi kisah seorang pemandu teksi yang berpengalaman...sudah lama mendapat lesen dan permit teksi. Dia juga seorang yang amat mengambil berat terhadap prestas enjin, tayar, penggilap cermin dan semua sistem serta alatan teksinya sama ada luaran atau dalaman.

Setiap pagi dan petang dia membasuh teksinya.
Setiap minggu dia memeriksa tayar, signal, air bateri, minyak enjin dan lain-lain.
Setiap 5,000km dia menukar minyak enjin dan penapis minyak.
Pendek kata apa saja yang patut ditukar atau di servis/baiki dia akan lakukan bila sampai masanya. Pemandu/pemilik teksi yang prihatin katakan...

Cuma masalahnya...dia tak konsisten dlm mencari dan membawa penumpang. Kadang-kadang jika dia rajin dan bersemangat dia memandu teksinya ke bandar, putar-putar mencari penumpang.

Satu masalah yang lebih besar ...ada kalanya dia tidak mengambil penumpang, sebaliknya hanya memandu mengikut kehendak hati ke hulu ke hilir. Macam gila kan? Tapi hakikatnya dia waras. Kadang-kadang kelihatan dia mengambil beberapa penumpang. Dia membawa mereka pusing- pusing bandar, singgah minum di warung lepas itu balik semula ke tempat asal di mana penumpang itu diambil. Boleh percaya ke? Itulah realitinya...itulah masalahnya. "Mengabih boreh jo".

Kalau anda berasa pelik...kalau anda sukar nak percaya dan kalau anda kata "mengabih boreh jo", anda seorang yang waras dan saya amat bersetuju dengan anda. Itulah juga yang boleh kita katakan kepada da'i (pendakwah) yang hanya asyik "servis" & gilap diri tapi tak mencari & membawa mad'u (tiada tajmi') atau membawa mad'u dan menggilap mereka tapi tidak menuju ke destinasi yang sewajarnya sekalipun sudah lama bersamanya di dalam teksi dakwah itu (tidak jelas hala tuju dan matlamat). Mereka seolah-olah sekadar dibawa makan angin di lebuhraya dakwah.

Ayuh! Tarbiyah, usrah dan dakwah bukan pusat latihan simulasi atau video game tanpa produktiviti tetapi adalah realiti yang ditangani dengan amanah dan penuh rasa tanggung jawab. Semoga Allah memberkati dan mengganjari anda yang istiqamah menggerakkan tarbiyah dan dakwah dengan ikhlas.

No comments: